تعمیر مشعل شوفاژ، رادیاتور، پکیج، اسپیلت، داکت اسپیلت، مینی چیلر،فن کوئل

نصب و سرویس موتورخانه، نصب و سرویس مشعل شوفاژ، نصب و سرویس رادیاتور شوفاژ، نصب و سرویس پکیج، نصب و سرویس اسپیلت یا کولر گازی، نصب و سرویس داکت اسپیلت، نصب و سرویس پمپ آب، نصب و سرویس فن کوئل و مینی چیلر

تعمیر مشعل شوفاژ، رادیاتور، پکیج، اسپیلت، داکت اسپیلت، مینی چیلر،فن کوئل

نصب و سرویس موتورخانه، نصب و سرویس مشعل شوفاژ، نصب و سرویس رادیاتور شوفاژ، نصب و سرویس پکیج، نصب و سرویس اسپیلت یا کولر گازی، نصب و سرویس داکت اسپیلت، نصب و سرویس پمپ آب، نصب و سرویس فن کوئل و مینی چیلر

مجموعه بیتا سرویس متشکل از افراد زبده با تجربه بسیار بالا از سال 1379 در زمینه نصب، تعمیر، سرویس و یا اصطلاحا عیب یابی سیستم های سرمایشی و گرمایشی از قبیل، موتورخانه، مشعل شوفاژ،رادیاتور، پکیج، اسپیلت، داکت اسپیلت، پمپ آب، مینی چیلر و فن کوئل در کرج و تهران فعالیت می کند. که در این راستا این افتخار نصیب ما شد که نمایندگی بیشتر شرکتهای بزرگ از جمله ایران رادیاتور با کد نمایندگی 9104011، ال جی ، شرکت زرین(هایسنس) با کد نمایندگی 1210160، شرکت مبنا( پکیج های حرارتی دیواری و زمینی) ناوین کره جنوبی، ولف آلمان با کد نمایندگی 003-21، شرکت اورینت تهویه( وستن ایر) را اخذ نماییم. به سبب همین اعتبار سعی خود را بر آن داشته تا با افزایش کیفیت خدمات خود مشتریان زیادی را جذب نموده و رضایت آن ها را کسب نماییم.

  • ۰
  • ۰

تعمیر چیلر، مینی چیلر فن کوئلفن کوئل، دستگاهی است که از طریق پرتاب باد بوسله بلوور و عبور آن از کوئل آبگرم و آب سرد سرمایش و گرمایش محیط را تامین می کند.

فن کوئل چیست؟

فن کوئل، دستگاهی است که از طریق پرتاب باد بوسله بلوور و عبور آن از کوئل آبگرم و آب سرد سرمایش و گرمایش محیط را تامین می کند. مدار لوله کشی فن کوئل جهت انتقال آب سرد و گرم می باشد که آب سرد در این سیستم از یک دستگاه مرکزی (چیلر) تامین شده و آب گرم میتواند از موتور خانه مرکزی و یا دستگاه های مستقل مانند پکیج گرمایشی تامین شود. برخی مدلها جهت تامین هوای مکش از سیستم هواساز مرکزی استفاده می کنند. فن کوئل ها در انواع زمینی دیواری و سقفی می باشند. فاکتور دیگر در خرید فن کوئل ها علاوه بر شکل ظاهری ظرفیت برودتی، حرارتی و میزان هوادهی آنها می باشد. فن کوئل ها از طریق ترموستات دمای اتاق را تنظیم می کنند. فن کوئل ها می توانند هم به صورت دستی توسط سوئیچ خاموش/روشن و هم از طریق ترموستات کنترل شوند و به دلیل سادگی و انعطاف پذیری در نصب و راه اندازی، می توانند نسبت به دیگر سیستم های HVAC مشابه، اقتصادی و کاربردی تر باشند.

اجزای تشکیل دهنده ی فن کوئل

1- کوئل های گرمایش و سرمایش
2- فن
3- فیلتر هوای با قابلیت تعویض و شستشو
4- شیرهای فلکه و هواگیری

تعمیر فن کوئل در کرج و تهران :

تعمیر فن کوئل در ظاهر یکی از کارهای آسان است ولی در عمق این موضوع کارهای بسیار تخصصی وجود دارد که هر فردی قادر به انجام آنها نمی باشد و تعمیر فن کوئل در صورت نا آشنا بودن حتی ضرر های مالی زیادی برای مشتریان بعد از مدت چند ماه در پی خواهد داشت.
تعمیر فن کوئل غالبا تا ۷۰ درصد بازدهی فن کوئل ها را بیشتر می کند و همچنین تعمیر فن کوئل ها مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

انواع فن کوئل :

امروزه فن کوئل ها از نظر محل نصب در اشکال و طرح های مختلفی ساخته می شوند که عموما عبارتند از فن کوئل سقفی توکار، سقفی زمینی، دیواری، کاستی یک طرفه و کاستی چهار طرفه.

فن کوئل ایستاده

فن کوئل ایستاده

در جاهایی که فاصله کف اتاق تا زیر پنجره کم باشد می توان از نوع کوتاه آن استفاده کرد بدین ترتیب هوادهی یا به طرف بالا و یا به سمت جلو خواهد بود صدای این فن کوئل ها از این جهت که در اتاق قرار دارند ناراحت کننده است. ولی این امر برای ادارات راهروی خوابگاه ها و اماکنی که رفت و آمد در آنجا زیاد است مشکل تلقی نمی شود .

فن کوئل سقفی کابینی

فن کوئل سقفی کابینی

در زیر سقف نصب می شوند هوادهی در این فن کوئل ها از دریچه جلو و جهت آن افقی است. این نوع فن کوئل به صورت روکار نصب می شود.

فن کوئل سقفی

فن کوئل سقفی

در بالای سقف کاذب نصب می شوند به همین جهت صدای آنها نسبت به دو مورد قبلی کمتر است. مشکل این نوع فن کوئل ها ، عدم دسترسی آسان برای تعمیر یا تعویض فیلتر است.
فن کوئل های سقفی دارای ظرفیت های 200 الی 1200 فوت مکعب در دقیقه بوده و هوا را بصورت روبرو زن منتشر می‌سازند. 
ویژگی ها :
سرمایش و گرمایش یکنواخت و مطبوع
فیلترهای تصفیه هوا قابل شستشو
هزینه نگهداری پایین تر نسبت به سیستم های با کارکرد گازی
قابلیت نصب ترموستات جهت کنترل و برنامه ریزی دستگاه

تقسیم بندی فن کوئل از لحاظ نوع گرمایش – سرمایش

فن کوئل ها در دو نوع دو لوله و چهار لوله هستند. فن کوئل های دو لوله داری یک لوله رفت و یک لوله برگشت هستند. فن کوئل های چهار لوله دارای دو لوله برای آمدن آب به داخل کوئل ها و دو لوله برای برگشت آب هستند.
فن کوئل های چهار لوله می توانند همزمان آب سرد و گرم را وارد کوئل های خود کنند ، با این نوع فن کوئل ها می توان بخشی از یک محیط را سرد و بخش دیگری را گرم کرد.
در حالی که فن کوئل های دو لوله در یک زمان تنها می توانند برای سرمایش و یا گرمایش مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این به خاطر اینکه سیستم لوله کشی آب سرد و گرم در یک ساختمان متفاوت است ، تنها برای گرمایش و یا سرمایش مورد استفاده قرار می گیرند.

فن کوئل کاستی 4 طرفه میدیا

فن کوئل کاستی 4 طرفه میدیا

این فن کوئل ها کامل ترین نوع فن کوئل ها می باشند که دارای ریموت کنترل، ترموستات و پمپ درین هستند. در فن کوئل های کاستی تا ظرفیت500cfm کامپکت می باشند و بالاتر از500cfm غیر کامپکت است.

مشخصات فنی به همراه ویژگی های فن کوئل کاستی چهار طرفه میدیا (Midea)

تنوع ظرفیت هوادهی
سرمایش موثر،یکنواخت و سریع با خروج هوای چهار طرفه
دارای فن پیچی 3 بعدی به منظور کاهش مقاومت هوا
توزیع یکنواخت هوا در محیط
نصب و نگهداری آسان
مجهز به پمپ درین با قابلیت پمپاژ آب تقطیر شده تا ارتفاع 75 سانتی متر
قابلیت زمان بندی 24 ساعته
قابلیت اتصال به هوای تازه
مجهز به دریچه خودکار توزیع هوا
اشغال فضای بسیار کم در سقف کاذب
به علت فشردگی دستگاه ها و وزن کم آن برای نصب احتیاج به بالابر ندارد.

چیلر

چیلر به زبان ساده سیستم تهویه مطبوع ساختمانهای بزرگ است که با گرفتن گرما از یک مایع و با استفاده از یک چرخه بخار فشرده و یا تبرید جذبی عمل می‌کند. چیلرهای جذبی و تراکمی بر اساس همین ساختار نامگذاری می‌شوند.
چیلر یکی از انواع سیستم های سرمایشی است که با گرفتن گرمای آب و به جریان انداختن آن در کانال های موجود در فضاهای داخلی و عبور هوا از روی کانال های آب عمل خنک کنندگی را انجام می دهد. البته با نصب مدل های مکمل چیلر، امکان تامین آب گرم ساختمان را هم می توان به آنها سپرد. پس از اینکه عمل تبرید بر روی آب داخل چیلر انجام شد، از طریق فن کوئل ها باد به فضای داخل انتقال می یابد.چیلر در فضای باز و عموما بر روی پشت بام ساختمان ها نصب می شود. نصب چیلرها توسط متخصصین انجام می شود و معمولا شرکت های تامین کننده و فروشندگان چیلر خدمات پس از فروش طولانی مدت بر روی محصولات خود ارائه می کنند.
سرمایش (تبرید) عبارت است از ایجاد شرایطی برای کاهش دمای یک محیط یا یک ماده، نسبت به محیط آن. به بیان دیگر تبرید، انتقال گرما از یک محیط با دمای پایین تر به یک محیط با دمای بالاتر است. 
از مهمترین الزامات هر ساختمانی و به عبارتی قلب تپنده ی آن سیستم تهویه مطبوع آن است، این مهم در ساختمان های بزرگ با استفاده از چیلر انجام می پذیرد، چیلر ماشینی است که گرما را از یک مایع و از طریق یک چرخه بخار فشرده (Vapor Compression) و یا تبرید جذبی (Absorption Refrigeration) می زداید که این مایع نهایتاً پس از عبور از یک مبدل حرارتی برای خنک کردن تجهیزات، و یا یک جریان فرآیندی مانند هوا یا آب استفاده می شود. از طرفی گرمای تلف شده به عنوان یک محصول جانبی شناخته می شود که بایستی در محیط آزاد شده و یا برای یک فرآیند گرمایشی استفاده شود. موارد مورد توجه در طراحی و انتخاب چیلرها شامل عملکرد، بازده، تعمیر و نگهداری و اثرات زیست محیطی چرخه عمر محصول را شامل می شوند. چیلرها معمولاً در دو نوع چیلر جذبی و  چیلر تراکمی ساخته می شوند که عموما در موارد زیر کاربرد دارند:
•    دستگاه‌های سرد کننده خانگی
•    تهویه مطبوع و تهویه صنعتی
•    نگهداری مواد غذایی
•    صنایع شیمیایی

عوامل موثر بر قیمت نصب چیلر

1-نوع چیلر

شاید مهمترین عامل تعیین کننده در قیمت هزینه نصب چیلر نوع چیلر خریداری شده باشد که علاوه بر تفکیک در نوع انرژی مصرفی که می تواند برق یا گاز باشد بر اساس حجم و ظرفیت خنک کنندگی توسط مشتری انتخاب می شود. چیلرها طبقه بندی های متنوعی را بر اساس جذبی یا تراکمی بودن دارا هستند.

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی با متراکم کردن گاز توسط کمپرسور سیکل عملکردی خود را آغاز می‌کنند. این گاز متراکم شده وارد کندانسور شده و توسط آب یا هوای محیط مایع می‌شود و با عبور از اوپراتور با فشار پایین تبخیرشده و مایع سرد کننده با گرفتن گرمای محیط در سیکل تبریدی تراکمی خود ایجاد سرما می‌کند. اجزای این سیکل تبرید تراکمی شامل سه بخش اصلی زیر است:
•    کمپرسور (Compressor)
•    لوله گاز داغ یا لوله تخلیه (Discharge line)
•    کندانسور(Condenser)
مراحل نصب و راه اندازی چیلر شامل کارهای آماده سازی و ساخت فونداسیون سیمانی و عایق بندی تا آماده سازی اسکلت، نصب و لوله کشی می باشد که با توجه به نوع تراکمی یا جذبی بودن چیلر متفاوت می باشد. 

و از جمله انواع چیلر تراکمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چیلر اسکرو

نسل جدید چیلر تراکمی سیستم های تهویه مطبوع هستند که به دلیل استفاده از کمپرسورهای مارپیچ ، اسکرو (screw) نامیده می‌شوند.

چیلر اسکرال

کمپرسور بکار رفته در سیکل تبرید این چیلرها به شکل دو حلزون غیر هم محور بکار گرفته‌شده و به همین دلیل  چیلرهای اسکرال نامیده می‌شوند.

چیلر سانتریفیوژ خورشیدی

یکی از انواع چیلرهای تراکمی، چیلر سانتریفیوژ است که به دلیل نوع طراحی و کارکرد کمپرسورها و نحوه سیکل تبرید آن در قیاس با سایر چیلرها تفاوت دارد و دارای ضریب عملکرد تا 8/8(COP)  و راندمان کاری بالاتری است.معمولاً وقتی از کمپرسورهای سانتریفیوژ استفاده می‌شود که حجم بخار ورودی به کمپرسور خیلی زیاد باشد. به عبارت دیگر کمپرسورهای گریز از مرکز از نوع ماشین‌های با ظرفیت بالا و از نظر ساختمان، مشابه پمپ‌های سانتریفیوژ است و بر اساس نیروی گریز از مرکز کار می‌کنند. از مهمترین مزایای این دسته از چیلرها، تامین بارهای سرمایشی زیاد با استفاده از یک چیلر، ضریب عملکرد و راندمان بالا، سر و صدای بسیار کم، لرزش پائین، هزینه تعمیرات و نگهداری پائین به دلیل تکنولوژی بالا و عدم خرابی زودهنگام، اشغال فضای کمتر در ظرفیت های بالا در مقایسه با سایر انواع چیلر ، کنترل پذیری خطی و در نهایت مصرف انرژی پائین است.

چیلر جذبی

چیلر جذبی

چیلرهای جذبی بر اساس چرخه تبرید جذبی عمل می‌کنند و این چرخه با استفاده از شعله مستقیم یا آب گرم و بخار ایجاد می‌شود. در چیلر جذبی از جذب کننده (Absorber) و مولد حرارتی (Generator) به جای کمپرسور استفاده می‌شود.
بخش های اصلی چیلر جذبی شامل موارد زیر است:
•    اوپراتور
•    ابزوربر
•    ژنراتور
•    کندانسور

در یک دسته بندی کلی تر چیلرهای جذبی به تک اثره (Sigle effect) و دو اثره (Double effect) تقسیم می‌شوند.

1.    تک اثره (Single effect)

که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم (دمای زیر ۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم می‌شوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی هستند.

2.    دو اثره (Double effect)

که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقه‌بندی می‌شوند. این چیلرها، جزء نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره‌ هستند. چیلر جذبی شعله مستقیم نیز از این دسته بوده که با قرار دادن ژنراتور دما پایین در سیکل و استفاده از سیستم تهویه مطبوع با اختلاف دمای بالا راندمان بالای (COP = 1.43) را ارائه می دهد.

چیلر جذبی آب گرم (Hot water Absorption Chiller)

در چیلر های جذبی آب گرم مولد حرارتی از آب گرم تغذیه می کند.

چیلر جذبی بخار (Steam Fired Absorption Chiller)

چیلر جذبی بخار دارای مولد حرارتی است که با بخار داغ تغذیه می شوند.

چیلر جذبی شعله مستقیم (Direct Fired Absorption Chiller)

چیلر جذبی شعله مستقیم  از  نسل جدید چیلر های جذبی بوده که مبدل حرارتی آن به صورت مستقیم با شعله در تماس است.

مینی چیلر

مینی چیلر

این چیلرها در فضاهایی استفاده می‌شوند که نیاز به سیستم سرمایش و گرمایش مستقل از سایر نقاط ساختمان دارند. این چیلرها کم کم در حال حذف سیستم موتورخانه مرکزی هستند که علاوه بر تامین آب گرم زمستان با استفاده از کندانسور هوای خنک عملکرد خنک کنندگی تابستان را هم به عهده می‌گیرند.

چیلر خانگی

در حال حاضر مینی چیلر و فن کوئل را می توان جز لوکس ترین سیستم های تهویه نام برد. در ذیل اطلاعاتی درباره چیلرهای خانگی یا مینی چیلرهای آپارتمانی ارائه خواهیم داد.
درواقع چیلر خانگی همان مینی چیلر آپارتمانی می باشد که در محوطه بیرون ساختمان نظیر حیاط و پشت بام نصب شده و وظیفه آن ایجاد آب سرد و پمپاژ آن به لوله های دستگاه های توزیع کننده هوای گرم و سرد مانند فن کوئل و هواساز است. مینی چیلر نمونه کوچک چیلر هوا خنک محسوب می گردد. چیلر خانگی یا مینی چیلر با لوله کشی آب به تعدادی فن کوئل یا هواساز متصل می شود و آب سرد شده توسط پمپ به کوئل های درون هواساز و فن کوئل منتقل شده و با دمیده شدن هوا از روی کوئل ها توسط فن، هوای سرد وارد محیط داخل ساختمان می گردد. البته قابل ذکر است هوا پیش از وارد شدن از فیلترهایی عبور کرده و تصفیه می شود.
در حالت گرمایش کوئل های هواساز یا فن کوئل، آب گرم ارسالی از سوی پکیج یا بویلر جریان یافته و با عبور هوا از اطراف کوئل ها، هوا گرم شده و در محیط توزیع می شود.
چیلر هوا خنک با ابعاد و ظرفیت کمتر می باشد که پمپ و منبع انبساط نیز در داخل آن جاسازی شده است. این نوع چیلرها معمولا در فضاهایی دارای 150 متر استفاده می گردد. 
مینی چیلر خانگی به طور معمول از نوع هوا خنک استفاده و مورد مصرف قرار می گیرد. منظور از هوا خنک بودن این است که کندانسور آن ها که یک مبدل حرارتی است و درون مینی چیلر جاسازی می شود، از نوع هوا خنک بوده و توسط دمیده شدن هوا از فن خنک می شود.

از مزایای مینی چیلرهای آپارتمانی می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

1.    هزینه مصرف انرژی در هر واحد آپارتمان یا ساختمان اداری، تجاری و... به طور جداگانه محاسبه می شود.
2.    مینی چیلرها توانایی استفاده در نواحی خشک ایران را دارند. و به خاطر خنک بودن هوا نیازی به برج های خنک کننده ندارند.
3.    با متصل کردن چیلرهای خانگی به فن کوئل های داخل ساختمان، دمای هر اتاق و یا سالنی را می توان به طور جداگانه و مستقل از سایر اتاق ها تنظیم کرد.
4.    قابلیت اتصال جریان آب گرم به فن کوئل ها در فصل زمستان و تبدیل سیستم به یک سیستم کامل سرمایشی و گرمایشی وجود دارد.
5.    اکتروموتور آن ها نیز دارای قابلیت کارکرد با برق تک فاز و سه فاز را نیز دارد.

2-ساختمان

کاربری ساختمان در انتخاب نوع چیلر و در نتیجه در هزینه نصب تاثیرگذار است. چیلرهای صنعتی که در بیمارستان، ادارات و مراکز تجاری و مجتمع های مسکونی با تعداد واحدهای زیاد کاربرد دارند هم از نظر مراحل نصب و هم از این نظر که کارهای مقدماتی و آماده سازی بستر مناسب برای نصب بخش های مختلف چیلر در آنها متفاوت است، نصب و نگهداری متنوعی دارند. در بعضی از ساختمان ها چیلر بر روی پشت بام و در برخی موارد در حیاط های میانی و روی زمین نصب می شود.

3-پیمانکار

در برخی از پروژه های ساختمانی تیم مجری تاسیسات که بطور کلی تمام امور مربوط به نصب و راه اندازی بخش های مختلف تاسیسات مثل لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب، گرمایش و سرمایش را انجام می دهند، طبعا نصب چیلرهای برودتی را هم بصورت پیمانکاری و در ادامه کار انجام می دهند. 
این خدمت توسط متخصصین تاسیسات ساختمان ارائه می شود.متخصصین بیتا سرویس آماده خدمت رسانی به شما عزیزان به بهترین نحو ممکن می باشند.

مزایای چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی

چیلرهای تراکمی با توجه به نوع ماده مبرد و داشتن کمپرسور در ظرفیت‌های برابر، از چیلر جذبی کم‌حجم‌ترند و جای کم تری اشغال می‌کنند. در واقع از لحاظ وزنی و حجمی چیلر تراکمی آب خنک نسبت به چیلر جذبی فضای کمتری در موتورخانه اشغال می کند و از لحاظ حجمی و وزنی در حدود ½ چیلر مشابه جذبی وزن و حجم دارند.
•    ضریب عملکرد (COP) بالاتر نسبت به چیلر جذبی مشابه.
•    مصرف انرژی اولیه کمتر
•    مصرف آب کمتر
•    امکان استفاده بهینه از سیستم‌های جذبی خصوصا در ظرفیت‌های زیاد در مناطق گرم و مرطوب وجود ندارد. اما در همین مناطق می توان از چیلرهای تراکمی استفاده نمود.
•    اثرات به مراتب کمتر زیست محیطی نسبت به چیلر جذبی.
•    پیک زدایی مصرف برق در ساعات اوج بار (ساعات 19 الی 23) با استفاده از سامانه کنترلر سرمایش تراکمی
•    ظرفیت پائین تر برجهای خنک کن و سیستم پمپاژ به برجها
مقایسه بین چیلرهای مذکور، تنها در صورتی قابل انجام است که امکان انتخاب انواع چیلر وجود داشته باشد، در غیر اینصورت مقایسه و نتیجه گیری در مورد نوع خاصی، صحیح نیست. پارامترهایی از قبیل: شرایط آب و هوایی، قیمت دستگاه،  قیمت انرژی، هزینه نگهداری، عمر مفید تجهیزات، ابعاد دستگاه، تجهیزات پیرامونی، هزینه نصب، هزینه بیمه و مالیات دستگاه، هزینه انرژی مصرفی و … از عوامل محدود کننده امکان استفاده از انواع چیلرها است. با توجه به هزینه های بالای انرژی و هزینه های بسیار بالایی که آلایندگی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی به کشور وارد می کند، لازم است مهندسین و دست اندکاران صنعت تهویه مطبوع، ضمن در نظر گرفتن سیاستهای کلان کشور در زمینه انرژی، محاسبات هزینه های اقتصادی طرح را قبل از انتخاب تجهیزات انجام دهند و براساس آن اقدام به انتخاب تجهیزات و تهیه طرح خود نمایند.

"بیتا سرویس" ارائه دهنده خدمات فنی در کرج و تهران

دفتر کرج: 02636510100

دفتر تهران: 02133060066

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی