تعمیر مشعل شوفاژ، رادیاتور، پکیج، اسپیلت، داکت اسپیلت، مینی چیلر،فن کوئل

نصب و سرویس موتورخانه، نصب و سرویس مشعل شوفاژ، نصب و سرویس رادیاتور شوفاژ، نصب و سرویس پکیج، نصب و سرویس اسپیلت یا کولر گازی، نصب و سرویس داکت اسپیلت، نصب و سرویس پمپ آب، نصب و سرویس فن کوئل و مینی چیلر

تعمیر مشعل شوفاژ، رادیاتور، پکیج، اسپیلت، داکت اسپیلت، مینی چیلر،فن کوئل

نصب و سرویس موتورخانه، نصب و سرویس مشعل شوفاژ، نصب و سرویس رادیاتور شوفاژ، نصب و سرویس پکیج، نصب و سرویس اسپیلت یا کولر گازی، نصب و سرویس داکت اسپیلت، نصب و سرویس پمپ آب، نصب و سرویس فن کوئل و مینی چیلر

مجموعه بیتا سرویس متشکل از افراد زبده با تجربه بسیار بالا از سال 1379 در زمینه نصب، تعمیر، سرویس و یا اصطلاحا عیب یابی سیستم های سرمایشی و گرمایشی از قبیل، موتورخانه، مشعل شوفاژ،رادیاتور، پکیج، اسپیلت، داکت اسپیلت، پمپ آب، مینی چیلر و فن کوئل در کرج و تهران فعالیت می کند. که در این راستا این افتخار نصیب ما شد که نمایندگی بیشتر شرکتهای بزرگ از جمله ایران رادیاتور با کد نمایندگی 9104011، ال جی ، شرکت زرین(هایسنس) با کد نمایندگی 1210160، شرکت مبنا( پکیج های حرارتی دیواری و زمینی) ناوین کره جنوبی، ولف آلمان با کد نمایندگی 003-21، شرکت اورینت تهویه( وستن ایر) را اخذ نماییم. به سبب همین اعتبار سعی خود را بر آن داشته تا با افزایش کیفیت خدمات خود مشتریان زیادی را جذب نموده و رضایت آن ها را کسب نماییم.

  • ۰
  • ۰

مشعل شوفاژمشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته می‌شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می‌شود.

مشعل چیست

مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته می‌شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می‌شود. این انرژی تولید شده توسط دو روش جابه‌جایی و تشعشع به محیط اطراف انتقال داده می‌شود. مشعل‌ها بر اساس: پروفیل شعله تولید شده، نوع سوخت، طریقه اشتعال، ظرفیت کاری و … تقسیم‌بندی می‌شوند. کار اصلی مشعل ایجاد گرمایش می‌باشد که با توجه به نیاز کار، مشعل مورد نظر را انتخاب می‌کنند. یکی از بزرگترین استفاده‌های مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرها می‌باشد. در انواع دیگ‌ها مشعل‌هایی با ظرفیت کاری متفاوت استفاده می‌شود. طرز کار مشعل بدین شکل می‌باشد که با پاشش سوخت (گاز، گازوییل، مازوت) از طریق ورودی و ایجاد جرقه حرارت مورد نیاز را به صورت شعله به داخل کوره هدایت می‌کند. در مشعل و دیگ تعدادی کنترل‌کننده وجود دارد که میزان و زمان هر کدام از فرایندهای مشعل را کنترل می‌کنند. برای مثال ترموستات دیگ و کنترل دود که گاهی به جای آن از سلول فتوالکتریک استفاده می‌شود به طور خودکار باعث کار کردن و از کار افتادن مشعل می‌شود.
تعریف یک سیستم ایجاد آتش یا مشعل عبارت است از:
1. قراردادن آتش در سطوح مفید پخش گرما
2. وارد کردن و نگهداشتن جرقه
3. مخلوط کردن سوخت و هوا
4. تبخیر سوختهای مایع و جامد
5. متناسب کردن میزان سوخت و هوا
6. تامین سوخت و هوا با یک دبی و فشار مناسب برای تجهیزات، با توجه به پنج موضوع قبلی و با ایمنی در هر سطح مورد نیاز در فرایند.

عیب یابی مشعل شوفاژ در کرج و تهران

همانطور که با مطالعه همین چند خط متوجه شدید ایمنی در کار تعمیر و راه اندازی مشعل شوفاژ بسیار حائز اهمیت است و تنها افراد متخصص و حرفه ای قادر به انجام این کار می باشند لذا پس از تحقیق می توانید تعمیر و راه اندازی مشعل شوفاژ خود را به هر یک از مجموعه های فنی واگذار نمایید. در صورت تمایل چنانچه در کرج و تهران ساکن هستید میتوانید از مشاوره با گروه تخصصی بیتا سرویس حاضر در دفاتر تهران و کرج بهره ببرید.

دفتر تهران 02133060066


دفتر کرج 02636510100

مشعل گازسوز

مشعل گاز سوز

این مشعل‌ها برای احتراق گاز طبیعی طراحی شده‌اند. دبی سوخت گازی لازم در این مشعل‌ها، توسط شیر برقی کنترل شده و هوای لازم برای احتراق آنها، توسط یک دمنده که بر روی محور موتور نصب شده است، تأمین می‌شود. دبی این هوا توسط دمپر هوایی که در ساختمان مشعل نصب شده است، کنترل می‌شود.
جریان گاز از یک فیلتر عبور کرده، با هوای احتراق مخلوط شده و آمادهٔ احتراق می‌شود. اگر فشار هوای احتراق از حدی کمتر شده و یا دبی سوخت از مقدار مورد نظر بیشتر یا کمتر شود، این موضوع توسط سنسورهای فشارِ تعبیه‌شده در مشعل حس شده و مشعل به وسیلهٔ یک رلهٔ کنترلی، خاموش می‌شود. در صورت مناسب بودن تمام شرایط ذکر شده، در نهایت مخلوط سوخت گازی و هوا، توسط جرقه (که به وسیلهٔ یک ترانس ولتاژ بالای نصب‌شده در ساختمان مشعل ایجاد می‌شود) و یا به وسیلهٔ شعلهٔ یک شمعک که در مسیر خروجی جریان قرار می‌گیرد، محترق می‌شود. همچنین به منظور یکنواخت کردن و پایدار سازی شعله، از یک شعله‌پخش‌کن در جلوی نازل سوخت استفاده می‌شود. به منظور کنترل فرایند احتراق، از یک سنسور به نام میلهٔ یونیزاسیون، در مسیر شعله استفاده می‌شود. در صورت برقرار شدن شعله و وجود حرارت، یک جریان الکتریکی در آن برقرار شده و رلهٔ مشعل با دریافت این جریان به عملکرد خود ادامه می‌دهد. اگر به هر علت، تغییری در وضعیت این جریان رخ دهد، مشعل توسط رله خاموش می‌شود.

مشعل‌های دوگانه‌سوز

 

مکانیزم عملکردی مشعل‌هایی که با سوخت مایع کار می‌کنند را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:
سوخت مایع می‌بایست به صورت پودر تبدیل شود تا احتراق روی آن به خوبی انجام گیرد. سوخت مایع پودر شده می‌بایست با هوا ترکیب شود. دمای ترکیب باید تا بالای دمای احتراق افزایش یابد. یک ورودی پیوسته از سوخت و هوا باید تأمین شود. محصولات احتراق باید از محفظهٔ احتراق خارج شوند. مشعل‌ها انواع مختلفی دارند، اما در ساختمان تمامی آنها دو فصل مشترک وجود دارد:
1. نیاز به اتمیزه کردن سوخت مایع دارند.
2. نیاز به ترکیب سوخت با هوای احتراق دارند.
علت اتمیزه کردن سوخت مایع این است که بیشتر سوخت‌ها در حالت مایع به راحتی محترق نمی‌شوند. به عنوان مثال اگر یک کبریت روشن را درون یک محفظهٔ حاوی نفت فرو کنیم، شعلهٔ آن به سرعت خاموش می‌شود. لذا برای محترق کردن این قبیل سوخت‌ها، نیاز است تا آنها را از حالت مایع به حالت پودر (اتمیزه) تبدیل کنیم. اتمیزه کردن سوخت، سطح تماس آن را با اکسیژن هوا بیشتر کرده و احتراق آن را آسان‌تر می‌کند. به عنوان یک مثال، می‌توان توسط یک نازل، دبی ۱ گالن بر ساعت سوخت نفتی در فشار عملکردی ۷ بار را به بیش از ۵۰ میلیارد قطرهٔ روغن در ساعت تبدیل کرد. سایز این قطره‌ها از ۰٫۰۰۰۲ تا ۰٫۰۱ اینچ متغیر است. به وسیلهٔ این فرایند سطح تماس سیال در حدود ۳۸۰۰ برابر افزایش می‌یابد. اگر اتمیزه شدن ناقص صورت گیرد، سایز قطرات خیلی بزرگ خواهد بود و این ذرات به صورت ناقص محترق شده و به صورت نیم سوز از شعله خارج می‌شوند. این مسئله به صورت پرتاب شدن ذرات آتش در شعله دیده می‌شود و تنها باعث احتراق ناقص و پایین بودن راندمان نشده و باعث تشکیل رسوب در محفظهٔ احتراق نیز می‌شود.
به صورت کلی چهار گروه اصلی از مشعل‌های مایع سوز وجود دارند که هر کدام از آنها سوخت را به روش خاصی اتمیزه می‌کند:
جت فشاری Pressure jet
روتاری کاپ Rotary cup
Air/stem-atomized
Low pressure air atomizing

مشعل جت فشاری

در این مشعل، سوخت فشرده شده و از درون یک نازل عبور داده می‌شود. این نازل، سوخت را پودر می‌کند، آن را با هوای احتراق مخلوط کرده و باعث احتراق می‌شود. در سوخت‌های نفتی سنگین، فشار اتمیزه کردن باید تا ۳۰ بار بالا رود و در سوخت‌های نفتی سبک، این فشار تا ۶ بار می‌رسد.

مزایای مشعل جت فشاری:

– اتمیزه کردن خوب سوخت
– نازل‌های به کار رفته در آنها نسبتاً ارزانتر است.
– تعمیر و نگهداری آنها به راحتی انجام می‌شود.
– قابل اطمینان هستند.

معایب مشعل‌های جت فشاری:

– یک افت کوچک در فشار اتمیزه کردن یا افزایش جزئی در ویسکوزتهٔ سوخت، باعث افزایش سایز قطرات شده و در نتیجه موجب کاهش راندمان احتراق می‌شود.
– به طور کلی برای مصارف بزرگ مناسب نیستند.

مشعل‌های Air/Steam-Atomized

در این نوع از مشعل، سوخت در فشار کمتری نسبت به مشعل‌های جت فشاری معمولی، به درون نازل تغذیه می‌شود (کمتر از ۶ بار). بخار یا هوای فشرده نیز به درون نازل تغذیه می‌شود. سوخت و هوا به خوبی درون نازل با یکدیگر مخلوط می‌شوند. پس از آن ترکیب مذکور از نازل خارج شده، انبساط یافته و یک اسپری از سوخت اتمیزه شده را ایجاد می‌کند. 

مزایای مشعل‌های Air/Steam-Atomized:

– تا حدی تغییر در کیفیت سوخت را تحمل می‌کنند.
– نیازی به پمپ سوخت فشار بالا ندارند.
– ساده و پایا کار می‌کنند.

معایب مشعل‌های Air/Steam-Atomized:

– به هزینهٔ اولیهٔ بالایی نیاز دارند.
– ممکن است احتراق آنها دشوار باشد.
– برای مصارف بالا مناسب هستند.
– نباز به منبع تأمین بخار یا حجم وسیعی از هوای فشرده دارند.
– نازل‌های آنها گران است.

مشعل‌های Rotary Cup

در مشعل‌های روتاری کاپ سوخت در فشار کمی (۲٫۵ بار) وارد انتهای یک محفظهٔ در حال دوران شده و به سمت دیوارهٔ این محفظه پرتاب شده و به صورت یک فیلم بسیار نازک از سیال، از لبه‌های محفظه خارج می‌شود. محفظهٔ دورانی این مشعل‌ها توسط بک موتور الکتریکی با سرعتی در حدود 5000RPM دوران می‌کند. یک فن اصلی هوا، به صورت هم مرکز با محفظهٔ دورانی، دوران کرده و هوا را اطراف بخش خارجی محفظه می‌دمد. این هوا با فیلم سیال برخورد کرده و آن را به قطرات کوچک تبدیل می‌کند.

مزایای مشعل‌های Rotary cup:

– عملکردی پایدار دارند
– تغییر در ویسکوزیتهٔ سیال تأثیر آن چنانی بر روی آنها ندارد.

معایب مشعل‌های Rotary cup:

– قیمت بالا
– نیاز به تنظیمات هر روزه دارند
– عملکرد پیچیده‌ای دارند.

مشعل‌های Low pressure atomizing

در این مشعل‌ها سوخت مایع در فشار بسیار کم (۰٫۵-۰٫۲ بار) وارد یک جریان هوای سرعت بالا می‌شود. هوای پر سرعت، سوخت را به قطرات ریز تبدیل کرده و آشفتگی‌های موجود در هوا، سوخت و هوا را با هم ترکیب کرده و آن را بیشتر اتمیزه می‌کند. منبع تأمین هوا، معمولاً یک دمندهٔ فشار بالا است.

مزایای مشعل‌های Low pressure atomizing:

– بسیار پایدار بوده و می‌تواند حجم زیادی از سوخت را مشتعل کند.
– هزینهٔ اولیهٔ نسبتاً کمی نیاز دارند.
– از آنجا که به هوا یا بخار فشرده نیاز ندارند، هزینهٔ عملکرد کمی دارند.

معایب مشعل‌های Low pressure atomizing:

– اتمیزه کردن را به بهترین نحو انجام نمی‌دهند.
– معمولاً برای کوره‌های خیلی داغ یا خیلی بزرگ مناسبند.

نام برخی قطعات مشعل گازسوز ، شرح و نقش قطعه در مشعل گازسوز

1. شیر قطع کننده دستی:شیر دستی در ابتدای خط گاز نصب می‌شود. با بستن این شیر در ورودی‌‌‌، گاز در همه کنترل‌کننده و مشعل قطع شده و امکان جداسازی آنها را فراهم می‌کند. شیر دستی روی خط گاز مشعل که توسط سازنده ارائه می‌شود عموماً وجود ندارد امـّا این شیرها برای راه‌اندازی و عملکرد عادی لازم است. شیر دستی باید قابلیت کارکرد با فشار 5/1 برابر حداکثر فشار تغذیه را داشته باشد.
2. فیلتر:تجهیزات خط گاز مانند رگلاتور و شیرهای برقی در مقابل ناخالصی‌هایی مانند زنگ لوله و آشغال حساس هستند. فیلتر‌های گاز جهت محافظت تجهیزات در مقابل نفوذ ذرات خارجی‌‌، رسوبات و سایر ذرات موجود در گاز کاربرد دارد.فیلتر متشکل از یک بدنه آلومینیومی و یک پد از الیاف پلی‌پروپیلن است. پد فیلتر متشکل از سوراخ‌های کوچک‌تر از 50 میکرون است. این پد یک بار مصرف بوده و می‌بایست حداقل سالی یک بار تعویض شود و قابل تمیز کردن نیست.
3. شیربرقی:شیرهای برقی گاز از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود و مشابه شیر برقی آب و بخار مجهز به یک سیم پیچ (بوبین) هستند که با برق دار شدن سیم پیچ و ایجاد میدان مغناطیسی هسته آهنی متصل به دیسک جذب شده و آنرا از روی نشیمنگاه به بالا می‌کشد و در نتیجه مسیر عبور گاز گشوده می‌شود. با قطع برق و از بین رفتن میدان مغناطیسی دیسک مجدداً به پایین حرکت کرده و مسیر مسدود می‌شود. یک فنر در مسیر برگشت به بسته شدن سریع و کامل دیسک کمک می‌کند.شیرهای برقی گاز از لحاظ نحوه باز و بسته شدن به دو صورت تک ضرب و تدریجی تقسیم‌بندی می‌شوند.
در شیر تک ضرب با برق دار شدن سیم پیچ شیر فوراً باز شده و جریان گاز از آن عبور می‌کند و با قطع برق نیز سریعاً بسته می‌شود. شیر‌های تک ضرب در کنترل گاز مشعل‌های کوچک به‌تنهایی جهت قطع و وصل گاز به مشعل استفاده می‌شود. اما در مشعل‌های بزرگ‌ تر تنها به عنوان شیر ایمنی در خط گاز نصب می‌شود و شیر تدریجی است که وظیفه تامین گاز مشعل را به عهده دارد. عملکرد شیر تدریجی مشابه شیر تک ضرب است با این تفاوت که با برق دار شدن سیم پیچ و جذب هسته آهنی، شیر به آرامی باز می‌شود. کنترل این فرآیند شبیه به کمک فنر خودرو است. در بالای شیر یک محفظه روغن قرار دارد که با برق دار شدن سیم پیچ و بالا رفتن هسته آهنی روغن موجود در آن به آرامی تخلیه می‌شود و در نتیجه دیسک به آرامی از روی نشیمنگاه بالا رفته و مسیر را به تدریج می‌گشاید.
4. ترانس جرقه:عملکرد ترانس جرقه نیز همانند ترانسفورماتور‌های دکل‌های انتقال برق(ترانسفورماتور کاهنده) است اما به شکل عکس(ترانسفورماتور افزاینده) بدین معنی که ترانس جرقه از ولتاژ پایین(ولتاژ برق شهری) ولتاژ بالا(معمولا10.000ولت) را ایجاد می‌کند. وظیفه ترانس جرقه ایجاد جرقه و شروع عمل احتراق است.
5. الکترود جرقه:الکترود جرقه از یک میله فلزی معمولاً از جنس آلیاژ نیکل کروم ساخته می‌شود که توسط یک عایق سرامیکی عایق شده است. حداقل مقاومت بین سرامیک و زمین باید بزرگتر از 60 مگا اهم باشد.وظیفه الکترود جرقه زن‌‌‌، ایجاد جرقه و روشن کردن مخلوط سوخت و هوا می‌باشد. ولتاژ مورد نیاز ایجاد جرقه به وسیله ترانس جرقه تامین می‌شود.
6. شعله بین: مشعل باید بتواند تشکیل شعله را تشخیص دهد تا چنانچه با ورود سوخت شعله تشکیل نشد مشعل را قطع ایمن نماید.
7. رله کنترلی:رله مشعل در واقع رهبر ارکستر مشعل است. بدین مضموم که فرمان‌های اتوماتیک‌‌، نیمه اتوماتیک و دستی در راهبری دستگاه به این رله وارد شده و فرمان مناسب جهت ادامه کار مجموعه صادر می‌شود. به عبارتی با شناخت کامل از نوع فرمان‌های ورودی و خروجی و همچنین آشنایی با ایرادهای بوجود آمده در کنترل باکس‌ها می‌توان اغلب اشکالات در سیستم را حل کرد.
8. پرشر سوئیچ گاز برای کنترل فشار گاز
9. پرشر سوئیچ هوا جهت کنترل و اطمینان از جریان هوای لازم برای احتراق
10. فن و الکتروموتور جهت دمیدن هوای لازم برای احتراق در داخل دیگ
11. دمپر تنظیم هوا: دمپر برای تنظیم مقدار هوای لازم جهت احتراق کامل کاربرد دارد . در مشعل های کوچک و تک مرحله به صورت دستی و در مشعل‌های دو مرحله‌ای و یا مشعل‌های با عملکرد پیوسته برای تنظیم هوای احتراق از دمپر موتورهای هوا استفاده می‌شود. دمپر موتور مشعل در واقع یک سرو موتور است که با دریافت فرمان از رله مشعل در دوجهت ساعتگرد و یا پاد ساعتگرد شروع به گردش می‌کند.
12. شعله پخش کن :در قسمت جلوی مشعل قراردارد و متشکل از یک صفحه فلزی مشبک است. شعله پخش کن باعث فرم دادن به حرکت هوا و سوخت می‌شود و در نتیجه نوع شعله ایجاد شده در محفظه احتراق را تنظیم می‌کند.
13. نشت یاب : وظیفه دستگاه نشت یاب بررسی وضعیت نشتی شیر‌های برقی است تا چنانچه به هر علت شیرها دچار نشتی شدند برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی کد خطا اعلام کند و مشعل را از کار بی اندازد.

انتخاب مشعل

سازندگان مشعل قدرت حرارتی هر مشعل را در جدول‌هایی ارائه می‌دهند. این اعداد شامل حداقل و حداکثر قدرت حرارتی یک مشعل است. از آنجاییکه قدرت حرارتی مشعل در فشار اتسمفر(سطح دریای آزاد) به حداکثر خود می‌رسد برای انتخاب مشعل مناسب می‌بایست به ازاء هرهزار متر ارتفاع از سطح دریا 13% به قدرت مشعل انتخابی افزود. بنابراین در شهرهایی که از سطح دریا ارتفاع زیادی دارند به مشعل‌های بزرگ‌تری نسبت به شهرهای پست احتیاج است.

چک لیست عیب یابی سریع مشعلهای گازسوز

عیب

علت

چگونگی رفع عیب

فشار گاز کافی نیست

فشار شبکه گاز شهر کم است

کلید فشار گاز از تنظیم خارج و یا معیوب شده است.

فیلترکثیف شده است.

با شرکت گاز تماس بگیرید.

تنظیم یا تعویض کنید.

آن را تمیز و یا درصورت نیاز تعویض کنید.

موتور کار نمی‌کند.

برق وارد مشعل نمی‌شود.

الکتروموتور سوخته است.

کلید برق و یا سیم کشی برق مشعل دچار مشکل شده است.

رله خراب است.

ترموستات و یا پرشر سوئیچ درست کار نمی‌کند.

فن نمی‌چرخد.

خازن موتور سوخته است. ( موتورهای تک فاز )

کونتاکتور یا بی متال دچار اشکال شده است ( موتورهای سه فاز )

برق ورودی و یا فیوز اصلی را چک کنید.

تعویض کنید.

بررسی و درصورت نیاز اصلاح نمائید.

سه فاز ورودی را چک نموده و علت کشیدن جریان بالا را مرتفع نمائید.

موتور کار میکند اما جرقه نمی‌زند.

پرشر سوئیچ هوای مشعل خراب شده است.

سیم کشی و یا لوله مکش هوای پرشر ایراد دارد.

رله مشعل خراب است.

ترانسفورمر جرقه خراب است.

موتور دمپر خراب است و یا صفحه دمپر گیر کرده است.

کابلهای جرقه صدمه دید‌ه اند و یا الکترودهای جرقه اتصال کوتاه کرده یا خرابند.

بررسی و اصلاح کنید.

موتور دمپر را تعویض و یا رفع عیب نمائید و گیر صفحه دمپر را مرتفع کنید.

اتصال کوتاه را مرتفع و یا الکترودها را تعویض کنید.

مشعل روشن میشود ولی چند ثانیه پس از تشکیل شعله خاموش میشود.

پرشر هوا درست کار نمی‌کند.

سنسور شعله درست کار نمیکند.

رله خراب است.

در مشعلهای دو شیره ممکن است باز شدن شیر دوم نسبت به باز شدن صفحه دمپر تاخیر داشته باشد.

اتصال فاز و نول به پایه رله برعکس است.

( موتورهای تک فاز )

تنظیم و یا تعویض کنید.

وضعیت میله یونیزاسیون و یا فتوسل را بررسی نموده و درصورت نیاز تعمیر و یا تعویض نمائید.

بادامک شیر دوم را تنظیم نمائید.

فاز و نول را جابجا کنید.

مشعل در حین کار مکرر خاموش میشود.

شعله تنظیم نیست.

فاصله بین الکترودها زیاد است.

افت ولتاژ برق در شبکه رخ داده است.

افت فشار گاز در شبکه رخ داده است .

جریان گاز و هوا را تنظیم کنید.

فاصله راتنظیم نمائید.

مشکل را مرتفع نمائید .

با شرکت گاز تماس بگیرید.

شعله پس می‌زند.

سیستم جرقه زن اشکال دارد.

گاز یا هوا بیش از مقدار مورد نیاز است.

الکترودها را بررسی نموده و درصورت نیاز تعمیر و یا تعویض نمائید.

ترانسفومر جرقه را درصورت خرابی تعویض کنید.

اتصال کاب جرقه به الکترودها را بررسی و درصورت شل بودن سفت کنید و درصورتیکه اتصال به بدنه دارد آن را جدا کنید.

آنرا بررسی و تنظیم کنید.

صدای احتراق زیاد است.

دیگ یا دودکش کثیف است.

مقطع دودکش کوچک است و یا گرفتگی دارد.

دمپر دودکش کوچک است و یا گرفتگی دارد.

نسبت اختلاط هوا و گاز مناسب نیست.

فن کوچک است.

تمیز کنید.

دودکش را تعویض و یا گرفتگی را مرتفع کنید.

تنظیم کنید.

با سایز مناسب تعویض کنید.

سرو صدای مشعل زیاد است.

دریچه تنظیم هوا لقی دارد.

فن در جای خود محکم نیست.

موتور درست نصب نشده است.

یاتاقانهای موتور معیوبند.

ترانسفورمر جرقه خراب است.

کوپلینگ شکسته و یا خراب است.

مشعل در جای خود محکم نیست.

محکم کنید.

بررسی و اصلاح کنید.

موتور را تعویض کنید.

چک لیست عیب یابی سریع مشعلهای گازوئیل سوز

عیب

علت

چگونگی رفع عیب

مصرف گازوئیل زیاد است.

درصد هوا زیاد و میزان CO2 پائین است.

هوا چرخش لازم جهت مخلوط شدن با گازوئیل را ندارد.

نازل بزرگ و یا خیلی کوچک است.

لوله مکش گازوئیل نشتی دارد.

فشار گازوئیل کم است.

صفحه دمپر را تنظیم کنید.

شعله پخش کن را نظافت و یا درصورت نیاز تعویض کنید.

نازل را متناسب با ظرفیت مورد نیاز انتخاب کنید.

شلنگ یا لوله مکش را تعویض کنید.

فشار را تنظیم کنید.

موتور کار نمی‌کند.

برق وارد مشعل نمی‌شود.

الکتروموتور سوخته است.

کلید برق و یا سیم کشی برق مشعل دچار مشکل شده است.

رله خراب است.

ترموستات و یا پرشر سوئیچ درست کار نمی‌کند.

فن نمی‌چرخد.

خازن موتور سوخته است. ( موتورهای تک فاز )

کنتاکتور یا بی متال دچار اشکال شده است ( موتورهای سه فاز )

برق ورودی و یا فیوز اصلی را چک کنید.

تعویض کنید.

سه فاز ورودی را چک نموده و علت کشیدن جریان بالا را مرتفع نمائید.

موتور کار میکند اما مشعل روشن نمیشود.

پرشر سوئیچ هوای مشعل خراب شده است.

سیم کشی و یا لوله مکش هوای پرشر ایراد دارد.

رله مشعل خراب است.

ترانسفورمر جرقه خراب است.

کابلهای جرقه صدمه دید‌ه اند و یا الکترودهای جرقه اتصال کوتاه کرده یا خرابند.

گازوئیل در منبع تمام شده است.

لوله مکش پمپ هوا میکشد و یا گرفتگی دارد.

نازل گرفتگی دارد.

فیلتر کثیف است.

چشم فتوسل نور میبیند یا پالس خطا میفرستد.

اتصال کوتاه را مرتفع و یا الکترودها را تعویض کنید.

منبع را پر کنید.

منفذ را پیدا و تعمیر و یا گرفتگی را مرتفع نمائید.

آن را تمیز کنید.

نور را برطرف و یا چشم را تعویض کنید.

مشعل روشن میشود ولی کمی پس از تشکیل شعله خاموش میشود.

لوله مکش پمپ هوا میکشد و یا گرفتگی دارد.

لوله ها یا شیر ها منفذ دارند.

سوخت تمام شده است.

چشم فوتوسل کثیف و یا خراب شده است.

لوله را تعویض و یا گرفتگی را مرتفع کنید.

منفذ را پیدا و ترمیم کنید.

منبع گازوئیل را بررسی کنید.

چشم را تمیز و یا تعویض کنید.

شعله کوتاه و نامنظم است.

نازل گرفتگی دارد.

فشار برای پودر کردن سوخت کافی نیست.

آن را تمیز کنید.

پمپ را بررسی کنید و درصورت فرسودگی چرخ دنده ها آنها را تعویض کنید.

فیلتر کثیف شده است، تعویض کنید.

پمپ هوا میکشد، منفذ را پیدا و ترمیم کنید.

منبع گاروئیل بیش از حد پائینتر از مشعل است..

درسیستم دوشیره ممکن است کلکتور نشتی داشته باشد. آن را پیدا و مرتفع نمائید.

شعله دود میکند.

فن کثیف و یا شل شده است.

هوای احتراق کافی نیست.

نازل فرسوده یا کثیف بوده و یا اندازه و زاویه مخروط آن صحیح نیست.

نازل نسبت به شعله پوش خیلی عقب است.

فشار پمپ کافی نیست.

دودکش کثیف و یا مسدود شده است.

تمیز کنید.

دمپر هوا را بررسی و تنظیم کنید.

آن را تعویض کنید.

فاصله را تنظیم کنید.

پمپ را بررسی کنید.

آن را تمیز و یا گرفتگی آن را بررسی کنید.

شعله پس می‌زند.

سیستم جرقه زن اشکال دارد.

هوا بیش از مقدار مورد نیاز است.

سوخت درست پودر نمیشود.

الکترودها را بررسی نموده و درصورت نیاز تعمیر و یا تعویض نمائید.

ترانسفومر جرقه را درصورت خرابی تعویض کنید.

اتصال کاب جرقه به الکترودها را بررسی و درصورت شل بودن سفت کنید و درصورتیکه اتصال به بدنه دارد آن را جدا کنید.

پمپ را بررسی کنید و درصورت فرسودگی چرخ دنده ها آنها را تعویض کنید.

فیلتر کثیف شده است، تعویض کنید.

پمپ هوا میکشد، منفذ را پیدا و ترمیم کنید.

منبع گاروئیل بیش از حد پائینتر از مشعل است..

درسیستم دوشیره ممکن است کلکتور نشتی داشته باشد. آن را پیدا و مرتفع نمائید

صدای احتراق زیاد است.

دیگ یا دودکش کثیف است.

مقطع دودکش کوچک است و یا گرفتگی دارد.

دمپر دودکش کوچک است و یا گرفتگی دارد.

نسبت اختلاط هوا و گازوئیل مناسب نیست.

فن کوچک است.

نازل بزرگ و یا کثیف است و یا زاویه اش مناسب نیست.

نازل بیش از حد جلو رفته است.

فشار پمپ گازوئیل درست نیست.

تمیز کنید.

دودکش را تعویض و یا گرفتگی را مرتفع کنید.

تنظیم کنید.

با سایز مناسب تعویض کنید.

با نازل مناسب تعویض کنید.

آن را درجای مناسب خود قرار دهید.

سرو صدای مشعل زیاد است.

دریچه تنظیم هوا لقی دارد.

فن در جای خود محکم نیست.

موتور درست نصب نشده است.

یاتاقانهای موتور معیوبند.

ترانسفورمر جرقه خراب است.

کوپلینگ شکسته و یا خراب است.

مشعل در جای خود محکم نیست.

چرخ دنده های پمپ گازوئیل فرسوده اند .

گازوئیل هوا دارد.

لقی را برطرف کنید.

محکم کنید.

بررسی و اصلاح کنید.

موتور را تعویض کنید.

پمپ و لوله های سوخت را وارسی و اصلاح کنید.

تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه

معاینه فنی موتورخانه ها و به دنبال آن تنظیم مشعل و سایر تجهیزات موتورخانه و از بین بردن ایرادات فنی یافت شده، روش بسیار سودمندی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده و سمی است و همزمان با کاهش آلودگی هوا و ارتقا سطح سلامت، ایمنی و رفاه ساکنان، نزدیک به 5 الی 10 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را هم به دنبال دارد. در همین راستا، عملکرد مشعل به عنوان یکی از اجزای کلیدی موتورخانه، بایستی به طور مداوم بررسی و در صورت نیاز، عیب یابی شده و در جهت رفع عیوب آن، تعمیرات لازم به عمل آید.

چنانچه مشعل گازی در ابتدای کار، با مشکل مواجه شود، موارد زیر را بررسی نمایید:
• برق مشعل
• مسیر سوخت(شیر مغناطیسی گاز و رگولاتور گاز و کلید فشار هوا)
• وضعیت کلیدها روی پنل کنترل
از طرف دیگر، سرویس ونگهداری مشعل گازوییلی باید حداقل یک بار در سال و به ترتیب زیر انجام گیرد:
• کلید برق مشعل را در ظرفیت خاموش قرار می دهیم
• فتوسل را بیرون آورده و با یک پارچه خشک ولطیف آن را تمیز می کنیم
• اتصال کابلهای ولتاژ قوی ترانسفورمر را باز می کنیم
• اتصال لوله های سوخت را از پمپ باز می کنیم
• شعله پخش کن را باز کرده وآن را تمیز می کنیم
• نازل و اجزای داخلی آن را تمیز می کنیم
• الکترودها را به دقت تمیز کرده و در جای خود قرار می دهیم و بررسی می کنیم که تنظیم باشد
• فیلتر داخل پمپ را خارج و به دقت تمیز کرده و در سر جای خودش قرار می دهیم
• کابلها و لوله های باز شده را مجددا به نحو صحیح در سر جای خود قرار می دهیم

در جدول زیر، شماری از عیب های رایج مشعل موتورخانه با ذکر علت و همچنین راهکار پیشنهادی، آورده شده است

شماره

عیب

علت

چگونگی رفع عیب

1

کافی نبودن فشار

کم بودن فشار شبکه گاز

از تنظیم خارج شدن کلید فشار گاز و یا معیوب شدن آن

کثیف شدن فیلتر

با شرکت گاز برای تنظیم فشار گاز تماس بگیریم

کلید را تنظیم و یا تعویض کنیم

فیلتر را تمیز کنیم

2

کار نکردن موتور در حالت بسته بودن اتصال برق

خراب بودن کلید فشار هوا

وجود اشکال در مشعل یا سیم کشی

خراب بودن خازن موتور

خراب بودن رله مشعل

خراب بودن موتور

کلید فشار هوا را تنظیم کنیم

کلید مشعل را تنظیم کنیم و یا سیم کشی مشعل را بررسی و اشکال آن را رفع کنیم

موتور را تعویض کنیم

3

کار نکردن موتور به علت باز بودن مدار برق مشعل

سوخته بودن فیوز اصلی جریان برق

سوخته بودن فیوز مخصوص شعله

وجود اشکال در سیم کشی موتور به پایه رله

تنظیم نادرست اکوستات

معیوب بودن کلید فشار هوا

فیوز اصلی جریان برق را تعویض کنیم

فیوز مخصوص مشعل را تعویض کنیم

سیم کشی موتور را بررسی و اشکال را برطرف کنیم

اکوستات را بررسی و تنظیم کنیم

کلید فشار هوا را تنظیم کنیم

4

کار نکردن درست مشعل

از تنظیم خارج شدن کلید فشار هوا یا خراب شدن آن

کلید فشار هوا را تنظیم یا تعویض کنیم

5

ریست شدن رله چند ثانیه پس از تشکیل شعله

کثیف یا معیوب بودن میله یونیزاسیون

متصل نشدن بدنه مشعل به زمین

برعکس بودن اتصال فاز و نول به پایه

وضعیت میله یونیزاسیون و مدار آن را بررسی و اشکال را برطرف کنیم

رله را تعویض کنیم

اتصال بدنه مشعل را به زمین وصل کنیم

فاز و نول را در جای خود صحیح وصل کنیم

6

جرقه زده نشدن

اتصال کوتاه شدن الکترودهای جرقه و یا خراب بودن آن

معیوب شدن کابل های جرقه

خراب شدن ترانسفورمر جرقه

خرابی رله

الکترودها را تنظیم یا تعویض کنیم

کابل های جرقه را تنظیم کنیم

ترانسفورمر جرقه را تعضویض کنیم

رله را تنظیم کنیم

7

خاموش شدن مکرر مشعل در حین کار

تنظیم نبودن شعله

زیاد بودن فاصله بین الکترودها

باز نشدن گاز شیر مغناطیسی و درست عمل نکردن ترانسفورمر جرقه

جریان گاز و هوا را تنظیم کنیم

فاصله بین الکترودها را تنظیم کنیم

ولتاژ را حتی الامکان تقویت کنیم

8

جرقه زده نشدن در عین حال که بادزن مشعل مدام کار می کند

خراب شدن سرو موتور

معیوبی رله

گیر کردن دریچه هوای مشعل

سرو موتور را تعویض کنیم

رله معیوب را تنظیم کنیم

دریچه هوای مشعل را رفع گیر کنیم

9

پس زدن شعله

وجود اشکال در سیستم جرقه زنی

نیاز به گاز یا هوا بیش از مقدار لازم

الکترودها را بررسی و در صورت لزوم تنظیم یا تعویض کنیم

ترانسفورمر جرقه را در صورت خرابی تعویض کنیم

اتصال کابل جرقه به الکترودها را بررسی و در صورت شل بودن سفت کنیم و اگر اتصال بدنه کرده است آن را برطرف کنیم

گاز یا هوا را بررسی و تنظیم کنیم

11

زیاد بودن صدای مشعل

لق خوردن دریچه تنظیم هوا

محکم نبودن دریچه تنظیم هوا در جای خود

نصب نادرست موتور در جای خود

معیوبی یاتاقان های موتور

لقی دریچه را برطرف کنیم

بادزن را در جای خود محکم کنیم

موتور را درست نصب کنیم

یاتاقان های موتور را تعویض کنیم

12

کار نکردن موتور

سوخته بودن فیوز اصلی جریان برق

سوخته بودن فیوز برق شعله

وجود اشکال در سیم کشی برق ویا کلید برق

خرابی رله

درست کار نکردن اکوستات یا ترموستات

نچرخیدن بادزن

سوختن الکتروموتور و یا خرابی خازن آن

قطع بودن سیم کشی موتور به پایه رله

فیوز را تعویض کنیم

کلید برق و یا سیم کشی برق مشعل را بررسی و اصلاح کنیم

رله خراب را تعویض کنیم

اکوستات یا ترموستات را بررسی و در صورت نیاز تعویض می کنیم

بازردن را بررسی و گیر آن را برطرف می کنیم

الکتروموتور سوخته یا خازن را تعویض می کنیم

سیم کشی موتور به پایه رله قطع شده را وصل می کنیم

13

جرقه زده نشدن با کار کردن موتور

تمام شدن گازوییل در منبع

کشیده شدن لوله مکش پمپ هوا یا داشتن گرفتگی در آن

گرفتگی نازل

کثیفی فیلتر

فاصله زیاد الکترودها

قطع بودن اتصال جرقه زن به پایه لره

معیوبی ترانسفورمر جرقه

معیوبی الکترودها

اتصال بدنه الکترودها

اگر گازوییل در منبع تمام شده باشد، آن را پر می کنیم

لوله مکش پمپ هوا می کشد یا گرفتگی دارد، مکان سوراخ را پیدا کرده و برطرف کردن گرفتگی آن

نازل را باز می کنیم و تمیز می کنیم

فیلتر را تمیز می کنیم

فاصله الکترودها زیاد باشد برق مشعل را قطع و فاصله آن را تنظیم می کنیم

اتصال جرقه زن به پایه را وصل می کنیم

الکترودهایمعیوب را تعویض می کنیم

الکترودهای اتصال یافته را جدا می کنیم و اتصال را برطرف می کنیم

14

مشعل روشن شده و کمی بعد از آن خاموش می شود

کشندگی لوله مکش پمپ هوا یا گرفتگی آن
سوراخ داشتن لوله ها و شیرها
تمام شدن سوخت

سوراخ را پیدا کرده و برطرف می کنیم

منبع گازوئیل را بررسی و پر می کنیم

15

پودر شدن نامناسب سوخت و کوتاه و نامنظم بودن شعله

گرفتگی نازل

کافی نبودن فشار برای پودر کردن سوخت

نازل را تمیز می کنیم

اگرفشار برای پودر کردن سوخت کافی نباشد، پمپ را بررسی می کنیم. ممکن است چرخ دنده های آن فرسوده باشند، آن ها را تمیز می کنیم

فیلتر کثیف شده آن را تمیز می کنیم

اگر پمپ هوا می کشد سوراخ را پیدا کرده و آن را درست می کنیم

اگر منبع گازوییل بیش از حد مجاز سه متر پایین تر از مشعل قرار دارد، آن را به حد مجاز برسانیم

اگر سیستم دولوله ای است، شاید توپی میان بر از جایش خارج شده است،آن را سرجایش بگذاریم

16

صدای احتراق زیاد است

کثیفی دیگ یا دودکش

کوچک بودن یا گرفتگی مقطع دودکش

تنظیم نبودن یا کاملا باز بودن دمپر دودکش

بزرگی یا کثیفی نازل و یا درست نبودن زاویه اش

بیش از حد جلو رفتگی نازل

درست نبودن فشار پمپ گازوییل

مناسب نبودن مخلوط هوا و گازوییل

دیگ و دودکش را تمیز می کنیم

با دودکش مناسب تعویض و گرفتگی را رفع کنیم

دمپر دودکش را تنظیم کنیم

با نازل مناسب تعویض کنیم

نازل را در جای مناسب قرار دهیم

فاشر پمپ گاز را اصلاح می کنیم

دریچه هوا و دبی پمپ را تنظیم می کنیم

تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور

مشعل‌های گازی ایران رادیاتور از پرمصرف‌ترین مشعل‌های موجود در بازار تاسیسات مکانیکی ایران هستند.
با توجه به اهمیت طول عمر و کیفیت عملکرد و بهره‌وری در سیستم‌های مکانیکی، آشنایی با شیوه تنظیم آن‌ها، ضروری است.
مشعل‌های گازی نیز به عنوان زیرمجموعه ای از تاسیسات مکانیکی از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه نکاتی ارزشمند در مورد تنظیم مشعل‌های گازی ایران رادیاتور خدمت شما عزیزان آورده‌ایم:
• در مسیر گاز ورودی به مشعل حتما از فیلتر مناسب استفاده شود.
• برنامه منظمی به صورت ماهیانه و سالیانه جهت سرویس‌های دوره‌ای مشعل در نظر گرفته شده و اجرا شود.
• محفظه احتراق و دیگ از نظر دوده‌گرفتگی به صورت مرتب بازدید و سالیانه شست‌و‌شو و دوده‌زایی گردد.
• بازدید از دودکش به منظور بررسی صحت عملکرد و کنترل آن.
برنامه PM پیشنهادی جهت تنظیم مشعل گازسوز در قالب جدول زیر در اختیار شما دوستان قرار داده شده‌است:

شماره

شرح فعالیت

بازه زمانی انجام فعالیت

توضیحات

1

بازدید و کنترل ظاهری شکل و رنگ شعله

روزانه

رنگ شعله باید آبی بوده و بوی خام سوزی نداشته باشد

2

کنترل وبازدید المان های برقی از نظر دما و آمپر مصرفی

هفتگی

وضعیت آمپر عبوری از تجهیزات و استحکام اتصالات بررسی گردد

3

کنترل وضعیت دمپر هوا

هفتگی

عملکرد دمپر هوا و میزان باز بودن دمپر کنترل و پیچ های تنظیم سفت شوند

4

کنترل و بازدید فیلتر گاز

ماهیانه

درصورت کثیف شدن فیلتر نسبت به تعویض یا نظافت آن اقدام شود

5

نظارت و کنترل عملکرد یون مشعل

ماهیانه

یون بازدید و عملکرد آن کنترل گردد و اتصال ارت و فاصله آن با عصایی ارت چک گردد

6

کنترل سیستم جرقه زنی مشعل و کیفیت جرقه سر الکترودها و در صورت لزوم تنظیم و نظافت الکترودها

ماهیانه

جرقه مناسب آبی رنگ است که در صورت وجود مشکل در وایرها یا ترانس ضعیف خواهد بود.

همچنین در صورت کثیف شدن یا به هم خوردن فاصله الکترودها باید این فاصله تنظیم گردد.

7

شست و شوی دیگ و سرویس و نظافت کامل مشعل

ماهیانه

سرویس کامل مشعل شامل نظافت و تمیز کردن بلور ، کنترل بلبرینگ ها ، تست الکتروموتور، رله و ... می باشد

موزش کامل تعمیر و عیب یابی انواع مشعل های خانگی وصنعتی

به طور معمول مشعل ها همراه و متناسب با دیگ انتخاب می شوند و به میزان مصرف سوخت بر حسب لیتر در ساعت و کیلو گرم در ساعت یا گالن در ساعت مشخص می شوند. با داشتن قدرت حرارتی دیگ و ارزش حرارتی سوخت مایع , می توان نوع مشعل و میزان مصرف سوخت را انتخاب کرد .منتهی چون مقداری حرارت سوخت از راه دود کش و تلفات دیگر به هدر می رود , در موقع محاسبه , راندمان مشعل را باید در نظر داشت.

چون بیشتر گازوییل مصرف می شود , می توان مصرف مشعل را از تقسیم قدرت حرارتی دیگ (QB) در حاصل ضرب ارزش حرارتی هر کیلو گازوییل ( حدود ۱۰۰۰۰ کیلو کالری ) در راندمان مشعل که بین ۶/. تا ۸۵/. است را به دست آورد.چون وزن مخصوص گازوییل ۸/. است . بنابراین به ازای هر لیتر حدود ۸۰۰۰ کیلو کالری حرارت تولید خواهد شد که این مقدار BTU 32000 است. اگر راندمان متوسط مشعل ها را ۷۸/. انتخاب کنیم , به ازای هر لیتر گازوییل معادل BTU25000 حرارت تولید خواهد شد. با پیدایش سوخت های مایع و محسناتی که نسبت به سوخت های جامد دارند, روز به روز در مشعل ها پیشرفت حاصل شده است و امروزه تقریبا در اکثر دیگ های حرارت مرکزی و صنایع , سوخت مایع مصرف می شود و در نتیجه وجود مشعل ها ضروری است. مشعل ها از لحاظ پودر کردن سوخت به سه نوع تقسیم می شوند:
• فشاری
• با فشار بخار یا فشار هوا
• با فشار ضعیف هوا

سوخت با فشار یک تلمبه به داخل دیگ پاشیده می شود و هوا نیز به طور طبیعی از اطراف نازل سوخت پاش وارد می شود.

با فشار بخار یا فشار هوا

سوخت به وسیله فشار هوا یا بخار به داخل دیگ فرستاده می شود.در این مشعل جریان سوخت از منبع تا پستانک به علت وزن مایع است و گاهی با فشار پمپ ضعیف انجام می گیرد. که در این سیستم به علت فشار هوا و کمپرسور و یا فشار بخار، صدای نسبتا زیادی به وجود می آید که از عیوب مشعل می باشد.

با فشار ضعیف هوا

بیشتر در دیگ های حرارت مرکزی به کار برده می شود و کامل ترین نوع مشعل است و در دو نوع مشعل با فشار کم و مشعل با فشار زیاد ساخته می شوند.

مشعل با فشار کم

این مشعل تشکیل شده است از یک الکترو موتور و یک وانتیلا تور و یک پمپ سوخت که معمولا روی یک محور قرار دارند و با حرکت الکترو موتور به کار می افتند. پمپ , سوخت را از منبع می گیرد و در داخل لوله مشعل که در انتهای آن نازل قرار گرفته است , فشرده می کند و چون نازل دارای سوراخ های ریزی است , سوخت به صورت پودر به داخل کوره پاشیده می شودوانتیلاتور نیز اکسیژن لازم را به وسیله هوای محیط از اطراف نازل داخل محفظه احتراق می رساند. در این حالت برای ایجاد شعله , احتیاج به یک جرقه است که آن نیز از دو سر سیمی که متصل به یک ترانسفور ماتور فشار قوی در حدود ۱۲۰۰۰ ولتی است , ایجاد می شود. این جرقه ممکن است دایمی باشد که در دیگ هایی که محیط گرم کافی ندارند مورد احتیاج است . در این صورت ترانسفورماتور باید دارای قدرت کار همیشگی باشد و یا ممکن است جرقه به طور متناوب باشد.
یعنی در موقع شروع احتراق چند لحظه جرقه زده شود و پس از گرم شدن کوره , جرقه قطع شود در این نوع مشعل ها وسایل دیگری مانند مانومتر و صافی روغن و شیر برقی(سولنویید ولو) نیز به کار برده می شود 
شیر برقی به خصوص وقتی که منبع سوخت بالاتر از مشعل با شد , حتما لازم است, چون ممکن است پمپ سوخت، خوب آب بندی نشده باشد و هنگامی که مشعل کار نمی کند , سوخت, قطره قطره وارد کوره و تبخیر شود که در موقع روشن شدن مجدد تولید انفجار خواهد کرد . ولی با وجود شیر مربوطه چون به محض از کار افتادن موتور راه سوخت نیز بسته می شود، از دیگ محافظت کامل به عمل می آید. پمپ های مشعل معمولا یک طبقه هستند و در بعضی موارد ممکن است دو طبقه باشند. در حالتی که منبع سوخت پایین تر از مشعل باشد , وجود پمپ دو طبقه ضروری است . در این مشعل ها مقدار هوا و مقدار سوخت به وسیله دریچه تنظیم هوا و شیر تنظیم سوخت که به ترتیب اطراف وانتیلاتور (بادرسان) و روی پمپ قرار دارند, کنترل می شود . عمل راه افتادن و از کار افتادن مشعل به وسیله فرمان خود کاری مانند ترموستات دیگ و کنترل دود که گاهی به جای آن سلول فتو الکتریک به کار می رود, انجام می گیرد.

مشعل با سوخت مایع سنگین

این مشعل نیز مانند مشعل قبلی است , با این تفاوت که به جای وانتیلاتور , یک دمنده به کار رفته و پمپ آن نیز مناسب با درجه غلظت مایع سوخت انتخاب شده است. در موقع راه اندازی این مشعل قبلا شروع کار را به وسیله سیال گازی شکل یا سوخت سبک دیگری انجام می دهند که در این صورت یک دستگاه راه انداز به آن اضافه خواهد شد. به طور کلی هر نوع مشعل برای ظرفیت های مختلف ساخته شده است که نسبت به ظرفیت حرارتی دیگ و انواع آن , می توان با تعویض نازل و تنظیم هوا از آن استفاده کرد. مثلا یک مشعل با ظرفیت ۱ تا ۵ و۵ تا ۱۰ لیتر ساخته شده است که می توان با تغییر پستانک , مصرف آن را به حداکثر یا حداقل رساند.

مشعل گازی

در این نوع مشعل, گاز بوسیله شیر خودکاری با فشار اولیه خود وارد دیگ می شود و با ترکیب با هوایی که همراه خود وارد کوره می کند , مشتعل می شود و در حدود ۸۰% حرارت خود را به دیگ می دهد . معمولا عمل ایجاد شعله به وسیله شمع خود کار انجام می گیرد .در مورد این مشعل ها وسایل محافظتی پیش بینی می شود , به خصوص اینکه گاز بدون اشتعال وارد دیگ نشود . این عمل به وسیله یک کویل ترموالکتریک که نزدیک شعله شاهد(شمع) قرار دارد , کنترل می شود . به ترتیب که با بودن شعله کویل گرم می شود و جریان ترموالکتریک از آن عبور می کند و پس از اثر کردن روی شیر خودکار , آن را باز نگه می دارد. اما به محض اینکه شعله خاموش شد , جریان ترموالکتریک از بین می رود و شیر بسته می شود و راه ورود گاز را به دیگ می بندد که برای راه اندازی مجدد , باید شیر گاز را با دست باز کرد . این نوع مشعل نیز برای ظرفیت های مختلف ساخته شده و در دسترس است . اصول سرویس و نگه داری مشعل گازی بدین قرار است.
تمیز کردن باد زن
رگولاتور گاز و شیرها
بررسی اتصالات

لوله هدایت گاز و نحوه اختلاط گاز و هوا در مشعل گاز سوز

این لوله وظیفه هدایت گاز به محفظه احتراق را دارد که از طریق آن سوخت مورد نیاز برای تشکیل شعله تامین می شود. لوله هدایت گاز که به علت رعایت اصول ایمنی همیشه بعد از شیر برقی قراردارد با توجه به نوع و اندازه مشعل ابعاد و اشکال مختلفی می تواند داشته باشد که موضوع قابل اهمیت تاثیر این لوله و متعلقات آن در اختلاط گاز و هوا و احتراق بهینه می باشد.
معمولا میله یونیزاسیون و الکترودهای جرقه نیز بر روی این لوله نصب می شوند.

بین دو شیر گاز مربوط به دو هیدروموتور یک انشعاب جهت نصب دستگاه آزمایش آب بندی وجود دارد .بین تنظیم کننده گاز و شیر اصلی گاز مربوط به هیدروموتور یک انشعاب دیگری وجود دارد. شیر آزاد کننده فشار اضافی گاز در این نقطه نصب می گردد. گازی که از طریق این شیر خارج می شود بایستی به بیرون از دیگخانه هدایت شود. یک انشعاب دیگر نیر در قسمت بالای شیر جهت تهیه گاز شمعک (جرقه زن) وجود دارد. جریان گاز از طریق این انشعاب، وارد دو عدد شیر الکتریکی شمعک گاز شده سپس به شمعک می رسد.
سوئیچ های فشار گاز:
سوئیچ فشارکم بین تنظیم کننده اصلی گاز و شیر گاز قرار داده شده است. این سوئیچ از طریق الکتریکی به تابلوی برق متصل می باشد و مشعل را در فشار کاری کمتر از حداقل از کار می اندازد.
به همین ترتیب یک سوئیچ فشار زیاد بین شیر دوم و شیر منی فولد قرار گرفته که موقع بالا رفتن فشار از حد ضروری مشعل را خاموش می کند.
آزمایش آب بندی شیرهای اطمینان مشعل گاز سوز توسط ازت بطور اتوماتیک وسیله ایمنی اولیه ای که روی مشعل نصب گردیده این وسیله عبارتست از دو عدد شیر قطع جریان گاز که بطور سری به یکدیگر متصل شده اند برای اطمینان کامل از درست بسته شدن شیرها قبل از روشن کردن مشعل آزمایش آب بندی بایستی اجرا گردد. اگر مقدار نشت گاز بیشتر از مقدار مجاز باشد مشعل بطور خودکار از کار می افتد.

اصول کار مشعل سه گانه سوز

مشعل مایع سوز افقی چرخشی با سوخت پاش گردان است. که محور آن بوسیله تسمه متحرک می شود و در انتهای محور پروانه هوادهی و پودر کننده سوخت قرار گرفته است.سوخت با یک لوله به انتهای محفظه پروانه هوادهی و پشت مخروط پودر کننده که با سرعت ۴۶۰۰ دور در دقیقه یا بیشتر در حال چرخ است وارد می شود. جریان سوخت با چرخش مخروط سوخت پاش (کاپ) در روی سطح داخلی آن به طرف جلو حرکت کرده و سرعتی معادل سرعت چرخش کاپ پیدا می کند، سوخت بوسیله نیروی گریز از مرکز روی سطح داخلی مخروط بطور یکنواخت به شکل لایه نازک توزیع می گردد. لایه نازک سوخت هنگام پخش شدن روی لبه های مخروط سوخت پاش توسط هوای اولیه پروانه مشعل، به صورت پودر تبدیل می شود. جهت پاشش سوخت در عکس جهت دمش هوای اولیه بوده و برخورد آنها بیشتر است و سوخت با این عمل کاملاً بصورت پودر در می آید.
پروانه مشعل تقریباً هفت درصد هوای لازم جهت احتراق را تهیه می کند. الباقی هوای لازم از طریق محافظ پستانک و از طریق شکاف موجود در حلقه های سیمانی جلو کوره تأمین می شود
شافت مشعل بوسیله انتقال تسمه ای می چرخد موتور محرک محور مشعل توسط اتصال لولائی محکم شده و بوسیله پیچ و مهره مربوطه می توان کشش تسمه را تنظیم کرد.

جرقه زن الکتریکی گازی:

سوخت پودر شده بوسیله دستگاه جرقه زن بطور خودکار مشتعل می گردد. وقتی که شمعک گازی بطور خودکار در اثر جرقه الکتریکی روشن شد مشعل شروع بکار می نماید و شعله تشکیل می شود. پس از تشکیل شعله جرقه بطور خودکار قطع می شود.

اصول کار پمپ و ارزه سوخت:

مشعل حاوی سیستم سوپاپ های تنظیم کننده است که توسط آنها مقدار سوخت مایع معرفی و پمپ شده و تنظیم می شود.
پمپ سوخت از چندین قسمت تشکیل شده است، که دو چرخ دنده که با چرخش یکی از آنها توسط الکتروموتور مشعل با دیگری دگیر شده و باعث رانش سوخت به سمت خروجی پمپ می گردد. شیر کنترل مقدار سوخت، توسط اتصالات مدلیشن، نسبت هوای ثانویه مقدار سوخت خروجی از پمپ سوخت را کنترل می کند.
فشار برگشتی سوخت در لوله برگشت نباید از مقدار ۳۷۹/۱ بار یا (۲۰ پوند بر اینچ مربع ) تجاوز نماید. از این جهت شیر قطع کننده جریان در مسیر لوله برگشت قرار نمیگیرد. ولی می توان یک شیر آزاد کننده فشار اضافی در مسیر برگشت سوخت نصب نمود که از ایجاد فشار اضافی و صدمه زدن به پمپ جلوگیری می نماید.
پمپ سوخت را از پشت محفظه دریافت کرده و با فشار به محفظه خروجی تخلیه می نماید. این پمپ به صورت شناور نبوده و نیاز به بیرون راندن خلاء در قسمت مکش دارد.
دریچه های گردان کنترل سوخت خروجی (والیو والو) بطور کامل دنده دار بهم درگیر شده اند بطوریکه اگر یکی از آنها جلو حفره ها را باز کند دریچه دیگر همان تعداد سوراخ را مسدود می نماید که در آن صورت مقدار متناسبی از حجم ثابت سوخت که از پمپ تخلیه خارج می شود به سیستم تغذیه و قسمت پودر کننده وارد می گردد و همین مقدار سوخت همواره از طریق سوپاپ تنظیم سوخت بدون توجه به تغییرات غلظت درجه حرارت و درجه سوخت مقدار معینی خارج می گردد.
چون سوپاپ های سوخت برای تهیه نسبت صحیح سوخت بین قسمت پودر کننده و مخزن سوخت می باشند مسلم است که فشار روی قسمت های خروجی در سوپاپ های تنظیم بایستی یکسان باشد.
پیستون متعادل کننده یک وسیله تنظیم کننده فشار می باشد که تعادل ثابت و یکنواختی از نظر فشار در قسمت های خروجی سوپاپ های تنظیم فشار فراهم می آورد.

روش کنترل مشعل خودکار:

وقتیکه مشعل در حال کار است بازده مشعل برحسب فشار دیگ تغییر می کند. چنانچه در مقدار بخار خروجی دیگ کاهش داده شود. فشار داخلی دیگ افزایش می یابد این تغییر فشار بوسیله دستگاه تنظیم و کنترل فشار اندازه گیری می گردد و باعث تغییر متناسبی در موتور تنظیم کننده مشعل می شود که موجب کاهش میزان نسبت هوا و سوخت می گردد.

چنانچه مقدار بخار مصرفی افزایش یابد فشار دیگ پائین آمده و در نتیجه نسبت هوا و سوخت بالا می رود. این عمل تا وقتیکه مشعل به حداکثر بار دهی خود برسد ادامه می یابد.
در فشار پائین که در آن نقطه بازده کار حداکثر است می توان اختلاف فشار را بوسیله دستگاه تنظیم و کنترل فشار تنظیم نمود. می توان تا حد امکان فاصله را بیشتر گرفت. هرگاه مصرف بخارکاهش یابد شعله کم می شود تا جائیکه به حداقل خود می رسد و چنانچه مقدار بخار مصرفی از حداقل بازدهی نیز کمتر شد فشار داخل دیگ افزایش می یابد تا اینکه شعله روی نقطه حداقل خود تنظیم می گردد. هنگامیکه فشار به p3 می رسد مشعل تحت عملکرد دکمه های حد فشاری از کار می افتد. و مشعل پس از زمانی مجددا شروع بکار می نماید. که فشار دیگ به حداقل فشار خود رسیده باشد.
فشار معمولاً پائین تر از فشارحد تنظیم می گردد. لیکن مشعل روی شعله پائین شروع بکار می نماید. اما بازدهی آن به تدریج که شعله به اندازه مربوط به فشار بالا می رسد افزایش می یابد.

مشعل های دو سوخته گاز و مایع:

کنترل هوای احتراق اولیه و ثانویه نظیر مشعل های مایع سوز می باشد. وقتی که سوخت مشعل گاز باشد اتصال محور مشعل با پمپ سوخت قطع می گردد. شیر جریان گاز از طریق میکروسوئیچ که توسط سیستم اینترلوک بکار می افتد جریان سوخت مشعل را جدا می سازد.
مقدار جریان گاز توسط شیر کنترل اندازه گیری می گردد. و پس از ورود از محور چند راهه به پستانک های گازی می رسد که در اندازه های مشخص نسبت به مشعل می باشد.

کنترل هوا و سوخت:

هنگامیکه سوخت دیگ گاز است، موتور تنظیم کننده سوخت مایع به کنترل دمپر هوای اولیه و ثانویه ادامه می دهد لیکن جریان تغذیه سوخت به پودر، توسط سوئیچ جدا کننده و قطع و میکروسوئیچ، با سیستم اینترلوک به شیر گاز مربوط می گردد.
اندازه گیری گاز توسط موتور تنظیم و کنترل مشعل صورت می گیرد و توسط یک سیستم تنظیم الکترونیکی کنترل می گردد.
مشعل های دو سوخته با نازل های دو سوخته طرح شده اند این مشعل ها از مشعل سوخت مایع با کاپ است که به آن مجاری گاز و یک حلقه شعله دهنده اضافه گردیده است.
هوای اولیه توسط همان سیستم پروانه برای هر دو سوخت مایع و گاز تهیه می گردد. کنترل هوای ثانوی برای هر دو نوع سوخت نیز یکسان نیست.
عمل تبدیل از حالت سوخت مایع به گاز توسط سوئیچی که در تابلو برق قرار گرفته انجام می شود.
سوئیچ را در وضعیت گاز یا سوخت مایع قرار می دهند و نیز جهت این تبدیل یعنی از حالت مایع به گاز لازم است که اتصال بین پمپ سوخت با مشعل قطع گردد. هنگامیکه دیگ با گاز کار می کند تمام شیر های اصلی جدا سازنده گاز بایستی باز و شیرهای سوخت مایع بسته شود و بر عکس هنگامیکه بخواهیم دیگ با سوخت مایع کار کند بایستی تمام شیرهای سوخت مایع باز و شیرهای اصلی گاز بسته باشند.

چنانچه پوسته محافظ سر نازل را برداریم منفذ های گاز کاملاً قابل دید می باشند که در آن صورت نیز می توان آن ها را پاک نمود. اندازه لوله منفذهای گاز دقیقاً برای نوع و فشار معین گاز تعیین گردیده اند. چنانچه در نوع یا فشار گاز تغییر داده شود در آن صورت لازم می آید که اندازه های جدیدی برای منافذ در نظر گرفته شود.
در ساختمان مشعل، به خاموش شدن بدون خطر توجه زیادی شده است. یعنی اگر تحت هر شرایطی جریان گاز و یا برق قطع شود فوراً در همان شرایط خاموش می شود و اگر پس از مدتی جریان برق مجدداً به دیگ وارد شود مشعل در حالت خاموش باقی می ماند تا اینکه مجدداً کلید دستی جهت شروع بکار فشار داده شود.

 

"بیتا سرویس" ارائه دهنده خدمات فنی در کرج و تهران

02636510100

02133060066

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی